1. Teoretický koncept a konceptualizace případu
1.1 Teorie a koncept schematerapie
-
Schéma a modus, zvládací (coping) styly - definice a rozdíly
-
Hodnocení (assessment): včetně interview, práce v imaginaci a dotazníků
-
Základní potřeby dítěte (core childhood needs)
-
Vliv temperamentových faktorů osobnosti
1.2 Formulace terapeutického postupu a konceptualizace případu
-
Cíle terapie z pohledu schémat a schéma modů
-
Konceptualizace případu z pohledu schémat a schéma modů
2. Terapeutický vztah
-
Limitované rodičovství (limited reparenting)
-
Empatická konfrontace (empathic confrontation)
-
Vymezení hranic (limit setting)
-
Práce s vlastními schématy: překonávání obtíží při aktivaci schémat terapeuta s určitými typy klientů
-
Sebe-otevření (self-disclosure)
3. Techniky schematerapie
3.1 Kognitivní techniky
-
Deníky
-
Pomocné kartičky (flashcards)
3.2 Zážitkové techniky - práce v imaginaci
-
Způsoby využití imaginativních technik včetně imaginace s přepsaným koncem ( imagery re-scripting)
-
Propojení schémat a modů s ranými zkušenostmi z dětství
-
Limitované rodičovství s dětskými mody, zejména s modem zraněného dítěte a rozzlobeného dítěte
3.3 Zážitkové techniky – dialog mezi mody a hraní rolí
-
ST dialogy s jednotlivými schématy a mody
-
Empatická konfrontace/vymezení hranic pro maladaptivní zvládací (coping) mody
-
Konfrontace a vymezení hranic pro mody trestající a náročný rodič
-
Hraní rolí
3.4 Domácí úkoly a behaviorální strategie
4. Schematerapie pro specifické skupiny klientů
4.1 Poruchy osobnosti
-
Emočně nestabilní PO / Hraniční porucha
-
Cluster C poruchy osobnosti
-
Narcistická porucha osobnosti
4.2 Využití schematerapie u jiných poruch a problémů
-
Chronické úzkostné poruchy tzv. jádrové neurotické stavy
-
Depresivní stavy včetně dysthymie
-
Poruchy příjmu potravy
-
Forenzní případy
-
Párová terapie